Η ΠΥΞΙΔΑ, από το 1998, εφαρμόζει προγράμματα πρόληψης για όλες τις σχολικές βαθμίδες. Σύγχρονες μελέτες και έρευνες αναδεικνύουν τη συμβολή των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και την ενίσχυση της ψυχική τους υγείας. Επιβεβαιώνουν επίσης ότι η συστηματική εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στα σχολεία αποτρέπει τους νέους από τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών (τσιγάρο, αλκοόλ και παράνομες ουσίες), ειδικά όταν τα προγράμματα αυτά αποσκοπούν στην εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής και εφαρμόζονται σύμφωνα με τις προδιαγραφές τους.
Το σχολείο αποτελεί έναν χώρο κατάλληλο για παρεμβάσεις πρόληψης, καθώς μας δίνει τη δυνατότητα:
• να προσεγγίσουμε το σύνολο των παιδιών, ξεκινώντας ήδη από την προσχολική ηλικία,
• να εφαρμόσουμε συστηματικά, μακρόχρονα προγράμματα πρόληψης και αγωγής υγείας, που εκπαιδεύουν τα παιδιά σε δεξιότητες ζωής,
• να εντοπίσουμε τα παιδιά που «φλερτάρουν» με τη χρήση και ίσως βρίσκονται σε κίνδυνο,
• να διαμορφώσουμε συντηρητικές αντιλήψεις για τη χρήση ουσιών και να επηρεάσουμε ήδη διαμορφωμένες αντιλήψεις,
• να εκπαιδεύσουμε και να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς στον παιδαγωγικό τους ρόλο, καθώς και στην αντιμετώπιση και υποστήριξη μαθητών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν ψυχολογικά και κοινωνικά προβλήματα και
• να ενθαρρύνουμε την καλύτερη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων, η οποία βοηθά σημαντικά στην υγιή ανάπτυξη των παιδιών.
Μεθοδολογία των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης
Τα προγράμματα είναι αλληλένδετα και έχουν κοινή φιλοσοφία και αλληλουχία μεταξύ τους. Διαφοροποιούνται ως προς τα χαρακτηριστικά της σχολικής βαθμίδας και τις ανάγκες της συγκεκριμένης ηλικίας. Είναι μακρόχρονα, με δράσεις που επαναλαμβάνονται και ενισχύουν η μία την άλλη. Αξιοποιούν βιωματικές τεχνικές που διευκολύνουν τη μάθηση και καλλιεργούν δεξιότητες αυτοπροστασίας.
Η πρόληψη στη σχολική και ακαδημαϊκή κοινότητα επιδιώκεται μέσα από ένα σύνολο συνδυασμένων παρεμβάσεων που περιλαμβάνουν:
- ενημερωτικές συζητήσεις με μαθητές και εκπαιδευτικούς γυμνασίων, λυκείων και ΤΕΕ, σχετικά με τις συνέπειες της χρήσης νόμιμων και παράνομων εξαρτησιογόνων ουσιών και την κατάρριψη λαθεμένων αντιλήψεων που συνδέονται με αυτές.
- συστηματικά και μακρόχρονα προγράμματα εκπαίδευσης των μαθητών δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και ΤΕΕ σε δεξιότητες ζωής. Τα προγράμματα αυτά αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, μαθαίνουν στα παιδιά να επιλύουν τα προβλήματα που συναντούν και να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές, τους βοηθούν να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να αναλαμβάνουν ευθύνη για τη συμπεριφορά τους.
- εξειδικευμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια και ομάδες εποπτείας, τα οποία εκπαιδεύουν παιδαγωγούς, νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές σε ψυχοκοινωνικά θέματα που συνδέονται με την ενίσχυση της ψυχικής υγείας των παιδιών, την αντιμετώπιση αναπτυξιακών προβλημάτων, την πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών (τσιγάρο, αλκοόλ και παράνομες ουσίες) και την εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής υγείας στους μαθητές.
- ομιλίες και ομάδες για γονείς μέσα από τις οποίες ενημερώνονται για το ρόλο της οικογένειας στην πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών.
- ατομική συμβουλευτική γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών για την πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών και προβλημάτων που συνδέονται με την ανάπτυξη των παιδιών.
- ομάδες προσωπικής ανάπτυξης για φοιτητές και σπουδαστές και ενημέρωση για τις ψυχοδραστικές ουσίες και τις συνέπειες της χρήσης τους.




- Προγράμματα στους παιδικούς σταθμούς
- Προγράμματα στα νηπιαγωγεία
- Προγράμματα στα δημοτικά
- Προγράμματα στα γυμνάσια
- Προγράμματα σε Λύκεια και ΤΕΕ
- Προγράμματα στους φοιτητές