 |
Ο οδηγός για την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στα σχολεία «Η πρόληψη στα σχολεία ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ» |
 |
|
Στην έκδοση ενός οδηγού, που παρέχει αναλυτική ενημέρωση για το πώς μπορεί ένα σχολείο να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, προχώρησε το Κέντρο Πρόληψης ΠΥΞΙΔΑ, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου EU-DAP ΙΙ, που υλοποιεί.
Ο οδηγός για την επιτυχή εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στα σχολεία «Η πρόληψη στα σχολεία ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ» δημιουργήθηκε από φορείς των χωρών που εμπλέκονται στη δεύτερη φάση της Ευρωπαϊκής Μελέτης για την πρόληψη της χρήσης ναρκωτικών. Οι χώρες αυτές είναι: το Βέλγιο, η Δημοκρατία της Τσεχίας, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Αυστρία, η Πολωνία και η Σουηδία. Ωστόσο, ο οδηγός αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί ή να υιοθετηθεί και από άλλες χώρες, τόσο εντός, όσο και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ΠΥΞΙΔΑ που συμμετέχει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, συνέβαλε στη σύνταξη του Οδηγού και ανέλαβε τη μετάφραση και την προσαρμογή του για τη χώρα μας, αλλά και την προώθηση του στα σχολεία και στους φορείς πρόληψης και αγωγής υγείας.
Ο οδηγός αυτός έχει ως σκοπό να προωθήσει την εφαρμογή όλων των προγραμμάτων πρόληψης και αγωγής υγείας που βασίζονται στην προσέγγιση του ολοκληρωμένου μοντέλου κοινωνικών επιρροών (CSI), επειδή όπως έχει αποδειχθεί, τα προγράμματα αυτά μπορούν να προλάβουν τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών από τους νέους. Είναι χωρισμένος σε πέντε μέρη, και στα παραρτήματα δίνονται εργαλεία εφαρμογής.
Η εισαγωγή του οδηγού απευθύνεται σε όλους τους αναγνώστες και περιέχει μια επεξήγηση αρκετών επιστημονικών όρων όπως «καθολική πρόληψη» και «ολοκληρωμένα προγράμματα κοινωνικών επιρροών» (comprehensive social influence programs). Το πρώτο κεφάλαιο απευθύνεται κυρίως στις εθνικές και τις τοπικές αρχές, που έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τόσο το εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και τις στρατηγικές για τη δημόσια υγεία. Το δεύτερο κεφάλαιο απευθύνεται στους διευθυντές των σχολικών μονάδων και παρέχει οδηγίες για το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση προγραμμάτων σε σχολικό επίπεδο. Το τρίτο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο στους εκπαιδευτικούς και παρέχει οδηγίες για την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης στη σχολική τάξη. Τα εργαλεία εφαρμογής στα παραρτήματα που βρίσκονται στο τέλος του οδηγού, λειτουργούν ως μέσα υποστήριξης και των τριών κεφαλαίων.
Ο οδηγός παρουσιάστηκε στο κοινό, στη διάρκεια ημερίδας, με σκοπό την ενημέρωση των διευθυντών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για θέματα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, με τίτλο «Σύγχρονες κατευθύνσεις στην πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στο γυμνάσιο» που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης ΠΥΞΙΔΑ, σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2008.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν περίπου 60 διευθυντές γυμνασίων που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την ύπαρξη του υλικού, καθώς διαπίστωσαν κατά την παρουσίαση του πως καλύπτει πολλά απΆ τα ερωτηματικά και τους προβληματισμούς του γύρω από το θέμα της πρόληψης της χρήσης στο σχολείο.
Το έργο EU-DAP ΙΙ
Το έργο EU-DAP (European Drug Abuse Prevention trial) «Ευρωπαϊκή μελέτη για την πρόληψη της εξάρτησης» αποτελεί μια έρευνα για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης και υλοποιήθηκε στην πρώτη φάση λειτουργίας της από εννέα συνεργαζόμενους φορείς, έξι διαφορετικών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Το πρόγραμμα χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος για την πρόληψη της τοξικοεξάρτησης το 2002, ενώ εγκρίθηκε η συνέχιση του προγράμματος ως Eu-Dap 2 στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος για τη Δημόσια Υγεία 2003-2008.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί τόσο στη δημιουργία ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου σχολικού προγράμματος πρόληψης της χρήσης καπνού, ναρκωτικών και αλκοόλ, όσο και στην αξιολόγησή του με αυστηρές ερευνητικές προδιαγραφές.
Τι είναι το «Ξέρω τι ζητάω»
Το «Ξέρω τι ζητάω» αποτελεί ένα σχολικό πρόγραμμα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, το οποίο βασίζεται στο μοντέλο κοινωνικών επιρροών. Σχεδιάστηκε, εφαρμόστηκε και αξιολογήθηκε στο πλαίσιο της παραπάνω ευρωπαϊκής έρευνας.
Η αξιολόγηση κατέδειξε ήδη την αποτελεσματικότητά του στο μαθητικό πληθυσμό και συγκεκριμένα έδειξε μια αξιοσημείωτη μείωση στις συμπεριφορές που σχετίζονται με τη συστηματική χρήση ουσιών: 30% μείωση στο καθημερινό κάπνισμα και στα επεισόδια μέθης από αλκοόλ και 23% μείωση της χρήσης κάνναβης. Επιπλέον ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα προκαταρτικά δεδομένα της μακροπρόθεσμης αξιολόγησης του ίδιου πληθυσμού, καθώς φαίνεται ότι τα αποτελέσματα του προγράμματος διατηρούνται για τουλάχιστον ένα έτος.
Το πρόγραμμα έχει την έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και υλοποιείται σε συνεργασία με τα Γραφεία Αγωγής Υγείας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Θεσσαλονίκης. Απευθύνεται σε έφηβους μαθητές 12-14 ετών. Περιλαμβάνει 12 ενότητες, που μπορούν να εφαρμοστούν εύκολα, αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα.
Οι καθηγητές που ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση και την εφαρμογή στις τάξεις τους του προγράμματος «Ξέρω τι ζητάω», μπορούν να απευθυνθούν στο Κέντρο Πρόληψης ΠΥΞΙΔΑ, που είναι ο υπεύθυνος φορέας για τη διεξαγωγή των εκπαιδευτικών και ενημερωτικών συναντήσεων και την επιστημονική παρακολούθηση της πορείας και της εφαρμογής του προγράμματος. (Πληροφορίες: 2310 202015 και 2310 204453, ώρες συνεργασίας 8:00-15:30, Δευτέρα ως Παρασκευή).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η Ευρωπαϊκή Μελέτη για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης (Eu-Dap)
Δείτε το φυλλάδιο του «Ξέρω τι ζητάω» σε μορφή .pdf
«Η πρόληψη στα σχολεία ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ» Οδηγός για την επιτυχημένη εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων πρόληψης της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών στα σχολεία, σε μορφή .pdf
|
|
|
|
|
|
|
 |